02-6666833 /  צרו קשר / Русский /العربية / עברית / English

עמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות

עמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות

הקשר בין שינה משותפת למוות בעריסה

בשנים האחרונות זכה נושא השינה המשותפת, ה-BED SHARING, לתשומת לב רבה בתקשורת העולמית, בעיקר בארצות הברית, וזכה לתמיכה גדולה בקרב הורים ומטפלים בתינוקות. ואולם (The US Consumer Product Safety Commission (CPSC מזהיר מפני הסכנות של שינה משותפת עם תינוק מתחת לגיל שנתיים: מחקר שפורסם ב-1999 במגזין Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine מצא שתינוקות שישנו במיטת מבוגר היו בסיכון גבוה במיוחד לחנק וש-64 תינוקות בשנה מתחת לגיל שנתיים מתו מחנק במיטת מבוגר. בסקירת הספרות המדעית בנושא מסתמן שלא זו בלבד שאין הוכחה לכך ששינה משותפת מגנה מפני מות עריסה, אלא שבתנאים מסוימים שינה משותפת היא מסוכנת.

דורות רבים ישנו תינוקות עם אמהותיהם, אך נשאלת השאלה, כיצד ישנו? האם התנאים דומים לאלו של היום, בעולם המערבי? על כל פנים העובדה ששינה משותפת היתה נפוצה בעבר הובילה חוקרים ובראשם McKenna לבדוק אם יש בכך יתרון. הוא מצא שבשינה משותפת קיימת אינטראקציה בין התינוקות לאימהות – שיש יותר התעוררויות של שניהם – ומכיוון שיש סברה שהתעוררות היא מנגנון חשוב להצלת חיי תינוק ממצבים מסכני חיים בזמן שינה הוא הסיק שריבוי התעוררויות עשוי להיות גורם מגן. אמנם טיעון זה נשמע הגיוני, אך כיום עדיין אין מחקרים מדעיים שמוכיחים שלתינוקות בשינה משותפת עם ריבוי התעוררויות יש פחות סיכון למות עריסה.
אם שינה משותפת אינה מגנה על תינוקות מפני מוות בעריסה, נשאלת השאלה אם היא מסוכנת.

הסכנה הידועה עוד מימי התנ"ך היא שהמבוגר ישכב מעל התינוק וימחץ אותו למוות. סיפור משפט שלמה הוא למעשה התיאור הראשון של מוות פתאומי בשינה משותפת:

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, לְלִדְתִּי, וַתֵּלֶד, גַּם-הָאִשָּׁה הַזֹּאת; וַאֲנַחְנוּ יַחְדָּו, אֵין-זָר אִתָּנוּ בַּבַּיִת, זוּלָתִי שְׁתַּיִם-אֲנַחְנוּ, בַּבָּיִת. יט וַיָּמָת בֶּן-הָאִשָּׁה הַזֹּאת, לָיְלָה, אֲשֶׁר שָׁכְבָה, עָלָיו. כ וַתָּקָם בְּתוֹךְ הַלַּיְלָה וַתִּקַּח אֶת-בְּנִי מֵאֶצְלִי, וַאֲמָתְךָ יְשֵׁנָה, וַתַּשְׁכִּיבֵהוּ, בְּחֵיקָהּ; וְאֶת-בְּנָהּ הַמֵּת, הִשְׁכִּיבָה בְחֵיקִי. כא וָאָקֻם בַּבֹּקֶר לְהֵינִיק אֶת-בְּנִי, וְהִנֵּה-מֵת; וָאֶתְבּוֹנֵן אֵלָיו בַּבֹּקֶר, וְהִנֵּה לֹא-הָיָה בְנִי אֲשֶׁר יָלָדְתִּי. "
(מלכים א' ג, יט-כא)

כבר בשנות השמונים של המאה העשרים העלו מחקרים אפידמיולוגיים ששינה משותפת כרוכה בסיכון גבוה למוות בעריסה, בעיקר אם ההורים מעשנים (גם אם לא עישנו במיטה). מאז הצביעו מחקרים אפידמיולוגיים נוספים על סיכון גבוה למוות פתאומי בשינה משותפת. בראשית הראו סיכון גבוה בקרב אימהות מעשנות, אך במחקר של האיחוד האירופי נמצא שהסיכון גבוה משמעותית גם אצל לא מעשנות, בעיקר בקרב תינוקות עד גיל 8 שבועות (The European Concerted Action on SIDS study). במחקר שנערך בסקוטלנד נמצא הסיכון גבוה ביותר גם באימהות לא מעשנות, בעיקר בקרב תינוקות עד גיל 11 שבועות.

משלל הפרסומים עולה כי שינה משותפת עלולה להיות מסוכנת במצבים אלו:
• ככל שהתינוק צעיר יותר
• ככל שמספר השותפים למיטה עולה
• כאשר המבוגרים השותפים לשינה מעשנים, שתו אלכוהול או עייפים מאוד
• בשינה על ספה (סיכון גבוה פי 50)
• ככל שמשך השיתוף באותו לילה ארוך יותר.

על פי המחקר האירופי ועל פי ההמלצות האחרונות של הארגון האמריקני והארגון הבריטי של רופאי הילדים, השינה בחדר ההורים במיטה נפרדת היא השינה הבטוחה ביותר עד גיל 6 חודשים.

לסיכום :
1. אין מקום לשינה משותפת באותה מיטה או על ספה
2. מומלץ להקפיד על שינה בנפרד אך בקרבת ההורים – באותו חדר שינה.
3. יש להימנע גם מגורמי הסיכון האחרים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב pinterest
Pinterest
שיתוף ב email
Email
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן